MAnna

Mindenről és semmiről.

Friss topikok

  • MajorAnna: Új meló, bár még vagyok Ferencnél is kedden és csütörtökön. Majd személyesen mesélek erről bővebbe... (2014.09.01. 12:29) Bámulatos...
  • holdkoros: Hát mondjuk én éltem itt is, ott is, de még egy ilyen búvalbaszott népet nem sűrűn találni. ez pl ... (2013.11.06. 05:00) Határátkelő
  • Elanor_: gluten- es laktozmentes dieta Mannus. :) teged is megteritunk es teljesen rendbejossz, mar latom m... (2013.04.04. 18:27) Nem kéne!
  • Mókusélet: WTF? (2012.09.20. 00:02) Frusztráció
  • Rebelde: @kerikak: hopi?:) (2012.08.14. 16:57) Mondtam már...

Változás

2012.05.22. 15:45 | MajorAnna | 15 komment

Nem hiszek a változásban. Nem hiszem, hogy emberek _alapvetően_ meg tudnának változni. Viszont hiszem, hogy Freudnak volt igaza, miszerint életünk első 5 éve a legmeghatározóbb, vagyis a velünk született hajtóerők, a gyermekkorban bekövetkezett események alakítják személyiségünket.

Persze nem ilyen egyszerű a személyiség kialakulása és fejlődése. A diszpozicionális nézőpont szerint az emberek viszonylag stabil hajlamokkal rendelkeznek, melyek a legkülönfélébb helyzetekben mutatkoznak meg. A biológiai megközelítés szerint a személyiség genetikai megalapozottságú, tehát a diszpozíciók öröklődnek. Persze nem hagyhatjuk figyelmen kívül a tanuláselméleti nézőpontot sem, miszerint a személyiség mindannak az összessége, amit életünk során megtanulunk, elsajátítunk. Ahogy fenomenológiai szemszögből nézve az emberek természetüknél fogva képesek a fejlődésre és a szabad akarat gyakorlása közben önmagunkat terelhetjük ebbe az irányba, DE... a legtöbb ember csak akar fejlődni, változni, de képtelen rá. Ahogy a nemakarásnak, úgy az akarásnak is nyögés a vége. Önmagunkkal harcolva, kibújva bőrünkből próbálkozunk, akarunk és aztán kudarccal terhesen tudomásul vesszük, hogy nem változunk. Idomulunk, finomodnak jellemvonásaink, esetleg felerősödnek vagy csitulnak, ahogy a személyiségünk az egyes életszakaszokban/helyzetekben formálódik, alakul, de _alapvetően_ nem változik.

És ezt nem képesek emberek megérteni, elfogadni. Ahogy mi magunk sem tudunk - főleg bizonyos kor után - változni, úgy arra sem vagyunk képesek, hogy megváltoztassunk másokat. Ígérhetnek akármit, bocsánatot kérhetnek, akarhatnak változni önmagukért vagy a kedvünkért, de mindannyiszor bebizonyosodik, hogy ugyanazok maradtak, újra és újra elkövetik ugyanazon hibákat, elbuknak. Kár időt és energiát pazarolni. Főleg, hogy önmagunk és mások elfogadása minimum ennyi időt és energiát emészt fel. Melós nagyon, de hiszem, hogy ez előrébb visz, mint a görcsös akarás a változásra. Legalábbis hinni akarom. Szeretném.  

 

A bejegyzés trackback címe:

https://manna.blog.hu/api/trackback/id/tr794531983

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Elanor_ 2012.05.22. 22:28:16

görcsös akarást még életemben nem láttam... olyat igen, hogy valaki mantrázgatta, hogy "jajjistenkém, íégerem, hogy megváltozom, csak hadd történjen [ez meg az]", de nyilván nem gondolta komolyan, ha aztán a veszély elmúltával egy hangyányi energiát nem rakott a témába. (ezek azok a fajta fogadkozások, amiket mondjuk halálközeli élménynél / félelemnél él át az ember, mondjuk egy lövészárokban a háború közepén, vagy mikor az orvos leadja az első figyelmeztetést...)
energiába márpedig kerül a változás, azt nem lehet megúszni, pl. "nem, azt az adag tésztát már nem eszem meg, mert megígértem magamnak, hogy változtatok", de ez az energia nem nagyobb, mint az, amit arra fordítana az illető, hogy magát ostorozza, utálja, pont azért, mert mondjuk már megint nem volt kitartó... és jajjmilesz /jajjmilyenszörnyűembervagyokén.
másrészről mit tekintünk alapvető jellemvonásnak? tartok tőle, hogy a legfontosabb karakterjegyeink valamekkora részben tanultak, valamekkorában hozottak, de legfőképpen saját magunk alakítjuk őket (ugye eddig a konstruktivista megközelítésről beszélünk, de hogy továbbmenjek a kulturális hatások sem felejtősek, sőt...) szóval felnőttként is, tessék csak, ha valakinek valami nem tetszik, azt kigyomlálja magában. én láttam már pl. melankólikust kolerikusba fordulni (nyilván nem két nap alatt), és introvertáltat tökéletes extrovertálttá...

tudtad, hogy idejövök trollkodni, ne sajnálj, gyere te is hozzám és folytassuk ott :DDD

Elanor_ 2012.05.22. 22:37:25

még valami. kedves családtagom is ennek a híve, hogy képtelenség változnunk. ezt mantrázgatja. nála pontosan látni, mennyi energiát öl abba, hogy újra és újra, minél nagyobb plénum előtt szögezze le ezt az "axiómát"... de minek foglalkozik ennyit vele, kérdem én, ha nem pont az birizgálja, hogy talán téved...

Elanor_ 2012.05.22. 22:46:09

néda, békésebbre cseréltem az avatárom. :)
aludj jól :)

hajdú 2012.05.22. 22:50:25

Én nem hiszek abban sem, hogy az ember nem tud változni, nagyon is sokat változunk az évek során és egészen másképp reagálunk hasonló konflitushelyzetekre pár év múlva, az más kérdés hogy bölcsebben vagy éppen cinikusabban. Persze ez nem azt jelenti, hogy kifordulunk önmagunkból és teljesen más személyiséggé válunk, hanem hogy újabb rétegek rakódnak ránk, újabb dolgokat tanulunk. Már ha hajlandóak vagyunk (de amúgy akkor is ha nem akarjuk). Ráadásul sokszor azt látom, hogy az "ezvan, én már nem tudok változni" leginkább egy takarózó hozzáállás, hogy ne vegyük a fáradságot a saját ismert rossz tulajdonságaink, hozzáállásunk megváltoztatásához. És mi az a "bizonyos kor"?

@Elanor_:
Nocsak, van olyan hogy hozzád? Már épp kérdeztem volna, aztán rájöttem, hol :)

MajorAnna · http://manna.blog.hu 2012.05.23. 11:48:15

Ahogy Hajdú is mondja, nem kifordulunk önmagunkból és leszünk egészen más személyiségek, hanem a meglévőre rakódnak új rétegek, újabb dolgokat tanulunk, formálódunk, ezáltal másként reagálunk élethelyzetekre.
Elképzelhető, hogy valaki teljesen más személyiséggé lesz - bár szerintem ez azért eléggé ritka -, ahogy írod Elanor, de hogy legbelül egy örök küzdelem, harc és ambivalens, konfúz érzések keverednek egy ilyen emberben az biztos.
És mint mindig szarul fogalmazhatok, mert nem azt hámoztátok ki belőle, amire én gondoltam, bár tartok tőle, hogy hiába írtam volna nagy betűkkel, hogy ALAPVETŐEN nem változnak az emberek, akkor is mindenki leragadt volna ott, hogy jaj dehogyis nem változunk, hisz már az változás, ha nem esszük meg azt a második adag tésztát. Ez változás, életmódváltozás, de azt is hiába írtam volna nagy betűkkel, hogy a SZEMÉLYISÉGÜNK ettől NEM VÁLTOZIK MEG, úgy sem jött volna át. De hát ez van. Tudjuk, hogy a vitatechnikám sem jó, ahogy a megfogalmazásom sem tökéletes. Majd még csiszolgatom :)

Mókusélet 2012.05.23. 12:19:14

Úristen, hogy kerültem én ide????
diszpozicionális, introvertált, axómia
Necsinájjátok velem, mer' nem fogom érteni!!!!:-)
Különben meg szerintem is változunk.
Min ahogy x időnként megújul a bőrünk a lelkünk is és a személyiségünk is változik/hat.
Én pl. régen szerettem a körömpörköltet most nem bírom a szagát sem. Tehát az ízlésem is változott.
Nézd meg, ahogy öregszem, egyre inkább a fiatalabb pasik jönnek be :-) Régen nem így volt! :-)

MajorAnna · http://manna.blog.hu 2012.05.23. 12:32:46

Áááááááááhhhhhhhhhhhhhhhhh, megbolondulok tőletek. Változhat az ember életmódja, szemlélete, változhat az ízlése, de attól a SZEMÉLYISÉGE alapjaiban nem változik!!! Nem ragozom tovább, mert úgysem tudom ennél jobban megfogalmazni.

Elanor_ 2012.05.23. 14:54:06

a szemelyiseg _alapveto_ valtozasarol irtam... en sem tudom maskepp megfogalmazni a nyilvanvalot. es hogy miert lenne vki a valtozastol osszezavarodva? ezt vegkepp nem ertem.
a tesztas pelda csak onnan jott, h en is pont hasonlo dologrol irtam a blogomban, csak en egeszsegugyi szempontbol kozelitve.

kerikak 2012.05.23. 17:48:15

első olvasásra azt gondoltam nem értek vele egyet, de aztán a kommentjeidet megnézve rájöttem hogy mégis :)

hajdú 2012.05.23. 19:58:44

@MajorAnna:
De, igazából lejött, és tulajdonképpen nem is értettem veled egyet, de másként nézve (ahogy te értelmezted, és ez is egy helyes értelmezés) meg igen. Az a nagy kérdés, mi az, hogy "alapvetően"? Mi az az alap, ami kialakul X éves korunkra és nem változik, mennyire a "személyiségünk" ez vagy mennyire csak része annak?

MajorAnna · http://manna.blog.hu 2012.05.27. 20:07:27

@Elanor_: szélsőséges példával élve, aki vérgeci volt világéletében abból nem lesz jóindulatú, kedves, jóravaló ember.Így értem a személyiség alapvető "nem változását".

Elanor_ 2012.06.01. 22:08:16

Manni, veled hányszor volt olyan, hogy egy régen országos cimborát, havert, barátot, gyerekkori szerelmet stb. ma már látni sem bírsz, mert annyira megváltozott, v. te változtál, mindegy, a lényeg, h most már nem tudnál vele két értelmes szót sem váltani?
mert velem lényegében mindig és folyamatosan ez van.

MajorAnna · http://manna.blog.hu 2012.06.04. 13:04:06

@Elanor_: Olyan régi barát/szerelem nincs, aki annyit változott volna, hogy mára már látni sem bírnám. Olyan van inkább, hogy megbántott és ezért inkább elkerülöm ill. ha találkoznék vele, akkor max. udvariasan köszönnék és tovább állnék. Én pont hogy úgy vagyok pl. a régi szerelmekkel, hogy az életemnek fontos részei voltak, nem akarnék rosszban lenni velük, ahogy nem is vagyok. Max. nem találkozunk. Pedig engem érdekelne, hogy kivel mi lett, hogyan alakult az életük.

Rebelde 2012.06.04. 15:17:31

Olyan ismerős barát, szerelem nekem sincs akit látni se bírnék, de olyan van, hogy úristen hogy tudtam én ebbe szerelmes lenni?:DD

hajdú 2012.06.05. 17:52:29

A gyerekkor az egy külön kategória ebből a szempontból szerintem, de amúgy valóban, ez is igazolja azt, hogy mennyi mindenben megváltozunk időközben.
süti beállítások módosítása